Druhy elektromobilů: Přehled typů podle vlastností

Znáte všechny parametry elektromobilů? Máme pro vás porovnání

Rozhodli jste se jít cestou elektromobility, ale nevíte, který typ elektromobilu je pro vás ten pravý? Výběr hodně závisí na vašich individuálních potřebách a preferencích. Zapřemýšlejte, jak často tento typ přemisťování využíváte, jak daleko jezdíte každý den, jestli a jak často máte přístup k nabíjení a kolik jste ochotni za elektromobil utratit. A pokud si i přesto nejste jistí, rádi vám pomůžeme. Stručně jsme pro vás sepsali ty nejzásadnější parametry, kterými se při výběru můžete zabývat.

Už v minulém článku jsme si řekli, že elektromobily nemají žádné lokální emise, takže jsou šetrnější k životnímu prostředí než vozy se spalovacími motory. To mají všechny druhy společné. V čem se ale liší, co mají naopak společné a podle čeho je dělíme?

Při výběru záleží na typu pohonu

  • Bateriové elektromobily (BEV): Tyto vozy jsou poháněny pouze elektromotorem a veškerou energii ukládají v bateriích. Nabíjí se ze zásuvky a mají obvykle nejdelší dojezd.
  • Hybridní elektromobily (HEV): Tyto vozy kombinují spalovací motor s elektromotorem. Spalovací motor se používá pro delší cesty, zatímco elektromotor se používá pro kratší cesty a pojíždění ve městě. Baterie se dobíjí rekuperací energie při brzdění a spalovacím motorem.
  • Plug-in hybridní elektromobily (PHEV): Tyto vozy fungují podobně jako hybridní elektromobily, ale s větší baterií, která se dá nabíjet ze zásuvky. To umožňuje delší dojezd.
  • Elektromobily s palivovými články (FCEV): Tyto vozy pohání elektromotor, ale elektřinu vyrábí palivový článek, který obvykle používá vodík jako palivo. Vodík se skladuje v nádrži a doplňuje se podobně jako benzín nebo nafta.

Jaký druh má nejdelší dojezd?

Dojezd elektromobilu závisí typu baterie, velikosti baterie a efektivnosti vozu. BEV obvykle dosahují nejdelšího dojezdu, zatímco FCEV mají kratší dojezd, ale kratší dobu tankování. V současné době má nejdelší dojezd mezi sériově vyráběnými elektromobily Tesla Model S Plaid, kdy je jeho papírový dojezd neuvěřitelných 840 km.

Samozřejmě záleží i na další faktorech jako je například styl jízdy, kdy třeba agresivní jízda s rychlým zrychlováním a brzděním spotřebuje více energie než plynulá jízda. Důležitou roli hraje i teplota – v chladném počasí je baterie méně efektivní a dojezd se snižuje. Mezi další faktory patří i druh terénu, protože jízda do kopce spotřebuje více energie než jízda po rovině a nesmíme zapomenout ani na zatížení vozu – čím větší zatížení vozu je, tím se více snižuje dojezd. Proto je důležité brát všechny tyto faktory v úvahu.

Výkon hraje při rozhodování jednu z klíčových rolí

Xiaomi SU7

Elektromotory jsou známé svým rychlým zrychlením a plynulým chodem. Výkon elektromobilu se může lišit v závislosti na typu motoru a baterii. Elektromobily se podle výkonu nečlení do pevných kategorií, na rozdíl od spalovacích motorů, kde se používá objem motoru a počet válců. Výkon elektromotoru se obvykle udává v kilowatech (kW) nebo koních (k). Při popisu výkonu zohledňujeme různé aspekty, jako je například:

  • Maximální točivý moment: To je síla, kterou elektromotor produkuje při nízkých otáčkách. Vyšší točivý moment umožňuje rychlé zrychlení z klidu a snadné zdolávání stoupání.
  • Maximální výkon: To je celkový výkon, který elektromotor dokáže produkovat. Vyšší maximální výkon umožňuje dosahovat vyšších rychlostí.
  • Způsob pohonu: Elektromobily mohou pohánět jedno kolo, dvě kola (zadní nebo přední) nebo všechna čtyři kola (čtyřkolka). To má vliv na trakci a ovladatelnost vozu.

Abyste si to reálně dokázali představit, uvedeme pár příkladů: Pro městský provoz a kratší cesty je nejvhodnější elektroauto s výkonem do 100 kW (cca 136 koní), pro delší cesty a svižnější jízdu je to střední výkon od 100 do 150 kW (cca 136 koní až 202 koní, pro sportovní jízdu a rychlé zrychlení je to výkon od 150 do 250 kW a pro sportovní vozy je to výkon nad 250 kW (nad 338 koní).

Musíme ale zmínit, že vnímání výkonu elektromobilu je subjektivní a závisí na individuálních preferencích řidiče. Někteří řidiči mohou být spokojeni se slabším elektromobilem pro klidnou jízdu, zatímco jiní preferují silnější model pro více dynamický zážitek.

Elektromobily jsou obecně dražší než vozy se spalovacími motory

To je momentálně holý fakt, ale dobrou zprávou je, že ceny elektroaut mírně klesají. Už jsme si řekli, že nejvyšší výkon mají bateriové elektromobily a elektromobily s palivovými články. Bohužel právě jejich cena je poměrně vysoká. Existuje však velká variabilita v závislosti na značce, modelu, typu baterie a výbavě.

  • Nejlevnější elektromobily: Na českém trhu se v roce 2024 pohybují kolem 500 000 Kč. Jedná se o malé městské vozy s dojezdem okolo 200 km, jako je Dacia Spring Electric nebo Škoda Citigo iV.
  • Střední třída elektromobilů: Ceny větších a výkonnějších elektromobilů s dojezdem nad 400 km začínají na cca 800 000 Kč. V tomto segmentu najdeme širokou nabídku modelů od různých automobilek, jako je Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, Peugeot e-208 nebo Škoda Enyaq iV.
  • Nejdražší elektromobily: Jako je Tesla Model S Plaid nebo Porsche Taycan, se pohybují v cenách nad 2 miliony Kč. Tyto vozy nabízí nejdelší dojezd, nejvyšší výkon a nejluxusnější výbavu.

Kromě ceny samotného vozu je důležité zohlednit i další náklady spojené s provozem elektromobilu. Tyto náklady jsou obvykle nižší než u vozů se spalovacími motory, jelikož elektřina je levnější než benzín nebo nafta. Navíc elektromobily vyžadují méně údržby.

Doba nabíjení se může lišit

Doba nabíjení elektromobilu závisí na typu baterie, velikosti baterie a výkonu nabíječky. BEV lze nabíjet z běžné zásuvky, ale pro rychlejší nabíjení je nutná speciální nabíjecí stanice. FCEV se tankují vodíkem podobně jako benzín nebo nafta. Doba nabíjení se liší v závislosti na několika faktorech:

  • Typ baterie: Baterie s nízkým napětím (např. 12 V) se používají pro napájení pomocných systémů vozu a nelze je použít k pohonu vozu. Nabíjejí se pomalu, obvykle přes noc. Za to baterie s vysokým napětím (např. 400 V nebo 800 V) se používají k pohonu vozu a lze je nabíjet mnohem rychleji.
  • Velikost baterie: Větší baterie ukládají více energie a umožňují delší dojezd, ale také se nabíjejí déle. Menší baterie sice ukládají méně energie a auto má kratší dojezd, ale nabíjejí se rychleji.
  • Výkon nabíječky: Pomalé nabíjení (AC, 3,7 kW) se používá pro domácí nabíjení přes noc, zrychlené nabíjení (AC, 11 kW nebo 22 kW) najdete na veřejných nabíjecích stanicích a v některých domácích nabíječkách a rychlonabíjení (DC, 50 kW nebo 100 kW a více) najdete na stanicích rychlého nabíjení.

Který elektromobil si tedy pořídit? Doporučujeme si všechny vaše požadavky sepsat na papír – finanční možnosti, nárok na výkon, jaký dojezd potřebujete, jak často jezdíte, případně jestli máte doma prostor pro domácí nabíjecí stanici (wallbox), která vám ušetří starosti s nabíjením.

Vyzkoušejte třeba wallbox od nás – s naší pomocí si můžete být jisti, že vaše domácí nabíjecí stanice pro elektromobil bude fungovat bezchybně a spolehlivě, a to přímo u vás doma. Zapomeňte na složité instalování, postaráme se o komplexní servis od projektování po instalaci včetně stavebních prací, a to vše za atraktivní cenu.

Zaujal vás tento článek? Daný produkt můžete přímo zakoupit.


© 2024 Electra drive s.r.o. All rights reserved.

ComgateMastercardVisaDPD